Meglepő dolgok, melyeket lehet, hogy te sem tudtál a gumiabroncsokról

0
231
autó

Bátran kijelenthetjük, hogy a gumiabroncsunk a gépjárművünk egyik legfontosabb része, és nagyon sok minden múlik rajta. Hogy miért? Leginkább azért, mert az autónk kerekein csupán ez az egy-egy tenyérnyi felület érintkezik menet közben az úttesttel. Ennek ellenére nagyon sok autóvezető nem szentel kellő figyelmet az abroncsai állapotának ellenőrzésére, sőt van, aki egyáltalán nem figyel arra, hogy milyen évszakban milyen szezonális gumi legyen felszerelve az autója kerekeire. Pedig komoly baleseteket is okozhat az, ha nem megfelelő méretű, típusú vagy állapotú abronccsal indulunk útnak.

Ezúttal nem csak általános, hanem néhány meghökkentő és érdekes dolgot is összegyűjtöttünk a gumiabroncsok világából.

Van egyáltalán különbség a gumiabroncsok között?

Szakemberek szerint a 7 fokos szabályt minden autóvezetőnek észben kell tartania: Amikor a hőmérséklet 7 Celsius fok alá süllyed, téli gumikra van szükségünk, amikor azonban tavasszal elkezd felmelegedni az idő, és a hőmérő higanyszála már tartósan meghaladja ezt a plusz 7 fokot, akkor eljött a nyári gumik ideje. Ennek ellenére a mai napig vannak olyan autósok, akik a szezonális abroncsokra amolyan marketingfogásként gondolnak, véleményük szerint a téli és a nyári gumik között nincs túl sok különbség. Az igazság az, hogy az első téli abroncsok 1934-ben jelentek meg a piacon, az emberek már ekkor tudták, hogy nem mindegy, hogy milyen évszakban milyen típusú abroncsot használnak. Míg a téli gumik anyagösszetételük miatt a hideget bírják, addig a nyári társaik a jeges, és havas útfelületen könnyedén megcsúsznak, arról nem is beszélve hogy a nyári gumik a nagyon hidegben rideggé és merevvé válnak. Éppen amiatt, mert ezeket az autógumikat a gyártók a forró aszfalthoz fejlesztették ki. Ilyen körülmények között tudnak jól teljesíteni, megfelelő tapadást és fékezhetőséget biztosítani az autóvezetők számára.

Talán nem mindenki tudja, de az abroncsok fő alapanyaga kaucsuk. Ám a kaucsukfa kérgéből kinyerhető anyag valójában világos színű, szinte teljesen fehér. Tartósan rugalmas abroncsot a kaucsuk vulkanizálásával tudnak előállítani, ahhoz pedig hogy ezek az autógumik feketék legyenek az anyaghoz kormot adnak. Természetesen nem csak kaucsukból és koromból állnak a mai autógumik, típustól függően változhat az anyagösszetételük, a végtermék pedig összesen körülbelül 200 különböző molekulából épül fel.

Abroncsújítások régen és napjainkban

Az abroncsok 120 éves történetében számos különös fejlesztés is napvilágot látott. Az egyik ilyen furcsaság a világító autógumi volt, amit a Goodyear a 60’-as években mutatott be. Ez a gumi egy akkoriban új anyagból, a neotánból lett előállítva.

Az elmúlt évek során óriási fejlődésen mentek keresztül a négyévszakos abroncsok is, ennek köszönhetően ma már egyre több autóvezető ezekre az autógumikra esküszik. Az Autotire szerint a négyévszakos abroncsok azoknak az autósoknak lehet jó választás, akik viszonylag keveset vezetnek, és akkor is fontosnak tartják a nyugodt vezetési stílust. A furcsa újításokra visszatérve elmondhatjuk, hogy ezekből ma sincs hiány. A Continental egy olyan abroncsot szeretne piacra dobni, amit a pitypang nedvéből állítanak elő, a Michelin pedig az idei évre ígérte a levegő nélküli autógumik sorozatgyártását.