Az új évezred jelentős változásokat hozott a hazai televíziós piacra a technológiai fejlődés és a médiafogyasztási szokások változása révén – ismertette a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legújabb kutatásának eredményeit pénteken az MTI-nek a hatóság kommunikációs igazgatósága.
A kutatás szerint 1997 óta növekszik az átlagos tévénézési idő, a magyar lakosság napjainkban a szabadidejének jelentős részét tölti képernyők előtt. 2021-ben a tizenöt évesnél idősebb magyarok átlagosan több mint öt órát ültek a televízió előtt naponta, szemben a három és fél órás internetezéssel.
A tévénézők korösszetétele az elmúlt 25 évben jelentősen öregedett: 2022-ben átlagosan tíz évvel voltak idősebbek a nézők a lakosság átlagéletkoránál, míg huszonöt évvel ezelőtt ez a különbség csak négy év volt. A népesség átlagéletkora az elmúlt két és fél évtizedben 38 évről 43 évre, míg a tévénézőké 42-ről 53 évre nőtt.
A kutatás kiemelte, hogy a műsorkínálatban eltűnőben vannak bizonyos műfajok, mint például a színházi közvetítések vagy a gyerekeknek szóló nem fikciós műsorok. A legnézettebb műsorok között ma már a hír- és információs műsorok dominálnak.
Az NMHH szerint a technológiai fejlődés a csatornakínálat további bővülését teszi lehetővé, ami a kábel-, műholdas közvetítésen túl a digitális platformokon is megjelenik. A műsortovábbítási technikák fejlődésével várhatóan tovább nő a médiaszolgáltatók által kínált szolgáltatások száma.