Bár hazánkban az idei tél meglehetősen enyhe volt, de akadtak azért olyan napok, amikor néhány autósak gondot okozott az autó elindítása. Akik ritkán vezetnek, és nincsenek hozzászokva a hidegebb napokon történő autózáshoz, azokkal bizony előfordulhat, hogy hiába adják rá a gyújtást, az autó csak nem akar elindulni.
Természetesen az autó téli indításánál sok tényező közrejátszik, és számos gond merülhet fel. Az autó akár amiatt is indulhat nehezen, hogy sokáig állt télen a ház előtt, mert a csúszós-jeges utakon nem mertünk vele elindulni, de gond lehet az akkumulátorra is. Persze manapság már a legtöbb autógyártó figyel arra, hogy olyan járműveket gyártson, melyek indítása nem függ a környezeti hőmérséklettől, tehát télen se legyen gond az indulással. Ennek ellenére még mindig nagyon sok autó van, amelyet érint ez a probléma – írj a Fékmester.
Lássuk, mit tehetünk azért, hogy ne maradjunk a téli reggeleken autó nélkül, és hogy mi is okozza a nehézkesebb indítást ilyenkor.
Dízelautók esetében fontos az előfűtés
Vannak olyan dízelmotorok, melyek alacsony hőmérsékleten nem tudnak elindulni előfűtés nélkül. Ennek a dízelmotorok működési elvéhez van köze, ugyanis a dízelmotor esetében az üzemanyag öngyulladása indítja be a motort. Ez úgy néz ki a gyakorlatban, hogy a motorba jutó levegőt addig préselik össze, amíg az kellően fel nem melegszik, hozzávetőleg 700-900 fokra, ez a hőmérséklet már elegendő az üzemanyag begyulladásához. A kívánt hőmérséklet eléréséhez izzítógyertyákat használnak a dízelmotorokban, ezek megfelelő állapota rendkívül lényeges a dízelmotorok téli indításához. Ha nehezebben indul be a dízelautó télen, az izzítógyertyákat mindenképp célszerű ellenőriztetni.
Benzines autók esetén ez a probléma nem áll fenn, és előfűtésre sincs feltétlen szükség, ugyanis ez a típusú motor sokkal kisebb mértékben függ a környezeti hőmérséklettől, ha indításról van szó. A benzines autók esetében ugyanis gyújtógyertyákat használnak a benzin begyújtásához. Ugyanakkor az extrém hidegekben a benzinmotorok esetén is fontos lehet az előfűtés, ugyanis -24 °C alatti hőmérsékleten a benzin nem párolog, tehát a gyújtás is nehézkesebb.
Jó akkumulátor
A téli indításnál az akkumulátor állapota is nagyon fontos tényező. Ahhoz, hogy télen az autó el tudjuk indulni egészen nagyfokú akkumulátor-töltöttségre van szükség. Az akkumulátor energiatároló kapacitását viszont befolyásolja a környezet hőmérséklete. Nyáron nincs gond, ugyanis 20 fok körüli hőmérsékleten az akkumulátor kapacitása 100%-os, -20 °C-on viszont már a felére csökken, ha pedig még ennél is hidegebb van, akkor akár 20 %-ra is csökkenhet a kapacitása. Az alacsony kapacitás pedig nem fogja elindítani az önindítót.
Megfelelő motorolaj
A megfelelő motorolaj kiválasztása is nagyon fontos, ugyanis, ha olyan olajat választunk, amely nem kifejezetten alkalmas a téli használatra, akkor bizony megeshet, hogy besűrűsödik, és nem biztosítja a megfelelő kenést, ami szintén gondot okozhat indításkor.