A gyorsforgalmi utak fenntartásában és fejlesztésében 2022-ben komoly változás történt: a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Zrt. (MKIF) 1238 km hazai utat vett gondozásba.
Ennek köszönhetően már a tavalyi – 2023-as – évben is komoly munkálatok zajlottak, amik idén tavasztól folytatódnak, tehát érdemes áttekinteni, mi az, ami eddig elkészült és mely szakaszokon számíthatunk lezárásokra az idei útjavítási szezonban.
Ha a karbantartandó utak listáját összevetjük a fizetős utak listájával az Autopalyamatrica.hu oldalon, akkor kiderül, hol kell lassításokra számítani matricával is.
Ami elkészült tavaly
2023-ban, a terveknek megfelelően, összesen 9 gyorsforgalmi utat érintett burkolatcsere vagy szintrehozási munkálatok. Ezek közé tartoztak az M1, az M3 és az M7 szakaszai. Ennek keretében részben vagy egészben megújult 106 híd, szelektív hulladékgyűjtő kapacitást építettek ki 140 pihenőhelyen, és közel 500 facsemetét telepítettek összesen 86 helyszínre.
Milyen munkálatokat hoz az idei év
Idén a legtöbb karbantartási munkával és az ennek következtében beálló forgalomlassulással az M3-as autópályán szembesülhetnek az autósok.
Átadják az M6-os 20 kilométer hosszú legújabb szakaszát is, mely a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat részeként a Balti-tengert hivatott összekötni az Adriával.
Ezenfelül van több olyan munkálat is, amit 2025 őszéig végre kell hajtani. Ezek közül talán a leglátványosabb az M1-es M0 és Bicske közé eső szakasza, amit 2*4 sávosra terveznek szélesíteni, ami egy-egy leállósávot is tartalmaz az intelligens közlekedési rendszer jegyében. Az M1 200-nál is több felüljárója és hídja is a megújításra váró szakaszok listáján szerepel.
Ki kell építeni – az M1-es bővítésével összhangban – az M100-as csomópontot, mivel a bővítések megnövekedett forgalmat eredményeznek, és a balesetek megelőzése érdekében ez mindenképpen esedékessé válik.
Az M85-ös gyorsforgalmi út záró szakaszának építése is lassan véget ér: most tavasszal jöhet az utolsó fázis, a bazaltbeton terítése.
Jó hír, hogy a munkálatok a nyári vakáció alatt szinte teljes egészében szünetelnek, így a legnagyobb forgalmú időszakban nem kell attól félni, hogy hatalmas dugók alakulnak ki miattuk, a közlekedés – ebből a szempontból – zavartalan marad.
Ami rajtunk múlik
Hogy éppen melyik szakaszon zajlik éppen munka, azt nem mi döntjük el, az viszont rajtunk múlik, hogy mennyire felkészülten indulunk útnak.
Érdemes mindig tájékozódni indulás előtt az aktuális helyzetről, illetve az utazásra szánt időt úgy tervezni, hogy az esetleges hátráltató tényezők se sarkalljanak bennünket meggondolatlanságokra vezetés közben.
Ellenőrizzük, milyen fizetős útszakaszokon kell áthaladnunk, és hogy van-e úthasználati jogosultságunk azok igénybevételéhez, hogy gondtalanul, pótdíjfizetési kötelezettség nélkül érhessünk célba.